sunnuntai 22. tammikuuta 2012

Visual Novel: Ja niin minä kuolin Desuconissa

Minulla on unelmana – tai voisi melkein sanoa tavoitteena – tehdä oma visual novel. Tai ei vain yhtä, vaan ehkä jopa useampikin, mikäli inspiraatio riittää. Ja pitäähän sekin homma jostakin aloittaa.

Niinpä siis aion nyt julkaista ihka ensimmäisen visual novelini. Se on tehty täysin huumorilla, vähän ehkä myös kieli poskessa, lähinnä omaksi ilokseni ja harjoitukseksi. Nimestä voi päätellä aika paljon, mitä peli sisältää: Desuconia ja jännyyksiä. Kovin pitkä se ei ole, pelaamisessa kestää 5-15 minuuttia.

Laitan nyt latauslinkit tähän ja kommentoin lisää niiden alapuolella. Pyydän, että pelaatte ensin ja luette alla olevan tekstin vasta sitten.

Linux
Mac
Windows

Sain idean, kun pelasin Katawa Shoujoa. Siinähän päähenkilöllä on heikko sydän, ja aloin miettiä että apua, entä jos tämä kuolee jossain vaiheessa kun valitsen väärän. Keksin, että sellainen olisikin ihan hauska idea: peli, jossa pitää yrittää estää päähenkilöä kuolemasta. Toisaalta ehkä aika ärsyttävältä kuulostava konsepti, mutta myös erittäin hauska ja mielenkiintoinen, ainakin omasta mielestäni. Voihan toki olla, että joku muu on keksinyt saman aiemminkin, mutten ainakaan itse ole törmännyt vastaaviin.
 Alun perin minun piti tehdä ihan normaali versio, jonka nimi olisi ollut Ja niin minä kuolin. Olisin aloittanut pelin tekemisen Desucon Frostbiten Visual novel-työpajassa. Sitten keksin, että voisin tehdä samasta ideasta Desucon-version! Aluksi ajattelin, että olisi mielekkäämpää tehdä ns. alkuperäinen versio, ja Desu-versio olisi sitten tavallaan parodia. Lopulta himotti tehdä Desu-versio ensin. Saa nähdä, tuleeko ”tavallista” koskaan.

Joistain kohdista en ollut ihan varma, uskaltaako niitä ylipäänsä laittaa. Olen oikeasti pohjimmiltani liiankin vakava ihminen, ja tällaisen pilan tekeminen ei ole minulle välttämättä ihan helppoa. Mieleeni tuli esimerkiksi se Tsukiconissa tapahtunut kahden tytön yliajo, ja mietin jopa kohtauksen poistamista pelistä. Toinen oli epilepsiakohtaus. Haluan kuitenkin korostaa, että kaikki todellakin kannattaa ottaa vitsillä, vaikka itse olen miettinyt myös asioiden vakavaa puolta. Tuskin melkein mitään näistä oikeasti tulee koskaan tapahtumaan missään conissa. Osa näistä on tarkoitettu varoituksina, osassa taas on tehty melkein päinvastoin kuin kannattaisi.

Teknisiä tietoja sen verran, että peli on tosiaan tehty Ren’py-nimisellä ilmaisohjelmalla. Suurin osa siinä käytetyistä hahmoista on myös ilmaisia, vapaasti käytössä olevia grafiikoita, vain meido on Tiskun piirtämä. Tosin meemikuvat olen etsinyt ihan Googlen kuvahaulla eri sivustoilta, suurin osa niistä on kuitenkin sellaisia, ettei niiden tekijöistä tiedetä tai niitä käytetään muutenkin yleisesti. Valokuvat olen ottanut Desucon Frostbiten aikana, ja varmistanut, ettei siellä pitäisi kenenkään naama ainakaan kokonaan näkyä. Jos kuitenkin tunnet, että joku henkilö/sinä itse olet siellä ja liian tunnistettava, voin toki sensuroida. Pelin tekemiseen on kulunut noin 5-10 tuntia, ehkä lähemmäs sitä kymmentä. Alkuvaiheessa sain tosiaan apua Desuconin Visual novel-ohjelmien pitäjiltä, kiitokset heille siitä.

Pikkaisen peräänkuuluttaisin sitä suomalaista visual novel-yhteisöä. Jos nyt saataisiin ainakin foorumit pystyyn Anikiin tai jonnekin. Kiinnostuneita henkilöitä näytti kuitenkin jo Frostbitessa riittävän, ja varmasti lisää löytyy internetin syövereistä. Katsotaan, mitä kaikkea tulevaisuudessa ihmiset keksii. Itselläni on seuraava VN-projekti jo tiedossa ja suunnitteluvaiheessa.

Kiitos ja anteeksi.

13 kommenttia:

  1. Näin lyhyestä teoksesta on hankala sanoa mitään. Luulin, että kyseessä oli lähinnä tekniikkakokeilu. Onnistunut teos tässä mielessä.

    Luin noita Livejournal raaputuksia ja niissä on ainesta, mutta nekin ovat lyhyitä. Yhden asian tarinat eivät ole kovin mielenkiintoisia. Ala sotkemaan asioita äläkä ole niin vakava. Kirjoita ensin ja mieti vasta sitten voiko sitä julkaista. Toisinpäin tehdessä tekstistä tulee sensoroitua eli kliinistä ja tylsää - ja lyhyttä.

    En lue itseäni kirjoittajaksi(vaikka olen saattanut jotain raapustella), mutta luen paljon. Olisihan se siistiä saada kunnollinen VN tehdyksi. Jatka ihmeessä valitsemallasi tiellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, kiitos kommentista.

      Joo, tässä lähiaikoina on tosiaan tullut kirjoiteltua vähän tuollaisia lyhyempiä juttuja. Tällä hetkellä on kolme ihan romaani-ideaa mielessä, ja kahta on jo hieman kirjoitettu. Kun viimein uskaltauduin julkaisemaan tekstejäni, siitä jotenkin innostui, ja on ehkä ollut melkein kiire päästä julkaisemaan juttuja. Mutta hyvä, kun huomautit tuollaisesta! Julkaiseminen on ehkä siinäkin mielessä ongelma, etten aina uskalla kirjoittaa kovin rohkeasti sen takia. Pitää ehkä alkaa enemmän laittaa tekstejä hautumaan, josko ne vaikka joskus voi yhdistää johonkin toiseen juttuun.

      Kiitos, harvemmin saan oikeasti rakentavaa palautetta, yleensä se on lajia "vähänkö hyvä, kirjoita lisää!" tai "viidennellä rivillä on kirjoitusvirhe" tms.

      Poista
  2. Näytti työpajasta olleen apua! Mukavasti piristi minun (parrallinen luennoitsija) ja Niilon (parraton luennoitsija) kuivaa ohjelmonnin tuntia tuo pieni pelisi. Hyvä, että ollaan oltu avusksi~

    Anikin foorumeille on tulossa uusi VN alue aivan pian kohta heti nyt kunhan ylläpitäjä ehtii sen luoda. Joten törmäillään siellä pian.

    - Hemuuuli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, oli kyllä tosiaan apua varsinkin noiden animaatioiden tekemisessä. Kiva että tykkäsitte 8D

      Jes, toivottavasti saadaan nyt oikein kunnon skene pystyyn.

      Mietinkin kun näytit vähän tutulta, Dankeventissä tai muussa tanssipelitapahtumassa olin ilmeisesti nähnyt sut joskus. Nyt vasta nimimerkistä muistin.

      Poista
  3. Hahaa, oikein viihdyttävä oli! Ja tulihan se hyvä loppu sieltä lopulta (toiseksi viimeisellä yrityksellä), jess!

    Vaikka peli oli visual novelien mittakaavassa lyhyt, oli siinä monta valinnanpaikkaa ja mutkaa - sen huomasi etenkin uudelleen pelatessa kun matka edelliseen kuolinpaikkaan koko ajan piteni ja piteni... :D Väärien valintojen lopullisuus (kuolema) on toki ajatuksena aika kauhea, mutta toi pelihetkeen kutkuttavaa jännitystä ja teki voitosta vielä riemukkaamman. Eteenpäin pääsyssä oli hauskaa myös uusien kuvien näkeminen tutusta paikasta.

    P.S. Tämä oli ensimmäinen visual novelini koskaan. Ei paha, ei ollenkaan! :) Uusia odotellessa.

    VastaaPoista
  4. Mukavahan se olisi tuota kokeilla, mutta... ei taida toimia 64-bittisellä windowssilla? Vai onko vika vain koneessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, näköjään. Pelihän on tosiaan tehty Ren'pyllä, joka ei tarjoa kuin 32-bittisen version. Pitää ottaa selvää, millainen tilanne tuon kanssa on.

      Poista
  5. Testaappa muuten vielä tätä, missä pitäisi olla nuo kaikki samassa paketissa: http://dl.dropbox.com/u/48565680/Ja%20niin%20kuolin%20Desuconissa-all.zip En tosin tiedä vaikuttaako mitenkään.

    VastaaPoista
  6. Hmmhh.. oli kiva peli, pääsin jo aika pitkälle :D
    Haluisko joku katawa shojoo pelannu kertoo, mitä pitää valita, ettei mee ryypiskeleen katolle kenjin kaa? kuolen aina siin kohas ._.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tykkäsit 8D
      Nyt täytyy vastata vähän nolosti, että en ole vielä päässyt sinne asti. Jotenkin en jaksa koskaan lukea mitään visual novelia kovin kauaa putkeen, ja siksi se on vähän jäänyt. Voin kyllä kertoa sitten, kun/jos tiedän vastauksen.

      Poista