24.7.2012

Arcana Famiglia 4

Jolly tiivistää hyvin fiilikseni tästä jaksosta.
Täytyy myöntää, että Liberta alkoi viimein näyttää mielenkiintoiselta hahmolta. Aiemmin tuskailin sen olevan perinteinen särmätön päähenkilöpoika, jonka ainut tarkoitus on olla kiltti päähenkilötytölle. Yllätyksekseni Libertan menneisyys alkoi kiinnostaa paljonkin, ja se vaikuttaa juuri sopivan dramaattiselta. En koe sitä edes mitenkään kliseiseksi - ehkä teemoiltaan kyllä, mutta yksityiskohdat olivat ihan tuoreita. Naamioitu mies pelastaa pikkupojan orpokodista, jossa tehdään jonkinlaisia kieroja ihmiskokeita lapsilla... Libertan menneisyys ei vaikuta ihan yhtä puhtoiselta kuin poika itse.
Toisaalta Libertan hahmon tulevaisuus ei vaikuta yhtä valoisalta (tai pimeältä) ja kliseettömältä. Shounensarjoista tuttua "minun on tultava vahvemmaksi"-hölinää oli jo tämä jakso täysi, ja ilmeisesti tämä meininki Libertan kohdalla jatkuu.


Hiuksellinen Dante!
Fiilikseni Dantesta eivät sen sijaan muuttuneet jakson myötä. Eipä hänestä ihan hirveästi uutta tietoa vielä saatukaan - hän pelasti Libertan, mutta motiiveja ja muita taustoja ei pahemmin valotettu. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että Dantenkin hahmoa pystytään vielä syventämään. Sinällään se on kyllä huvittava hahmo: vakavimman ja kovimman näköinen, mutta ulkokuoren alla piilee huonoja vitsejä keksivä lempeä mies.
Dante-Liberta-pariskunta sen sijaan on mielestäni hyvin suloinen. Ei-yaoi-mielessä.

Masaka Tsuritama.
Sarjan miljöö jaksaa edelleen ihastuttaa. Se ei todellakaan ota kaikkea irti siitä mitä voisi. Esimerkiksi katolle kiipeily ja kaupungin ja meren katselu oli lievä pettymys, se olisi voinut olla sata kertaa kauniimpi maisema. Eniten tässä jaksossa aiheutti sydämentykytyksiä palvelustytöt, jotka loivat 1800-luvun meiningin. Sen lisäksi he vaikuttavat toimivan Felicitan Sunoharana. En asiaan aiemmin kiinnittänyt huomiota, ennen kuin tytöt itse sen sanoivat: Felicitalla ei ole naispuolista ystävää ollenkaan, vaan hän elää aika lailla täysin miesten maailmassa. Normaaleista käänteishaaremipäähenkilöistä poiketen Felicita vaikuttaa olevan siihen täysin tottunut. Palvelustytöt kuitenkin toimivat edes pienenä kosketuspintana tyttöjen juttuihin. Palvelustytöt ovat paperinohuita hahmoja, mutta ajavat kuitenkin asemansa Felicitan naisellisena tukena. Salaa toivon, että heitä nähtäisiin enemmän tai heidät edes esiteltäisiin, mutta luultavasti sarja keskittyy kuitenkin poikiin.

Kuvakulma on aika muka-hieno. Toimisi, jos se ei olisi noin sekalaisen näköinen.
Lupasin ensimmäisessä AF-postauksessani ottaa jossain vaiheessa selvää sarjan tarot-symboliikasta. Lainasin kirjastosta kirjan nimeltä Tarot - sielun peili, jonka on kirjoittanut Gerd Ziegler. Se käsittelee Crowley-tarotteja, jotka eroavat hieman klassisista tarot-korteista, mutta ovat järjestelmältään samanlaisia. Pohjaan kaiken tietoni tähän kirjaan, ja otan aika suoriakin lainauksia siitä. En sano, että se olisi mikään paras tietolähde. Halusin kuitenkin tähän hommaan konkreettista materiaalia, luotan kuitenkin painettuun sanaan enemmän kuin siihen mitä internetistä löytyy. Itseltäni ei löydy minkäänlaista etukäteistietoa taroteista, joten tällä mennään.

Otan jokaisen hahmon käsittelyyn yksitellen, mahdollisesti sen mukaan kuka hahmo missäkin jaksossa esiintyy. Tällä kertaa pääosassa olivat Liberta ja Dante, joten nyt on luonnollisesti heidän vuoronsa.


Libertan Arcana-voima on Narri. Kirja tarjoaa tälle avainsanoiksi seuraavia: avoimuus, luottamus, valmius riskien ottamiseen, vapaus, riippumattomuus, suuret mahdollisuudet ja sydämen äänen kuunteleminen. Eli tosi tylsiä ja kliseisiä positiivisia piirteitä, joita mahdollisesti shounenpäähenkilöillä saattaa olla. Kyllähän nuo voi yhdistää Libertaan, ehkä riippumattomuus ja vapaus lukuunottamatta. Kokisin nimittäin, että Liberta on aika riippuvainen Dantesta. Okei, ei heidän suhteensa nyt ehkä niin epäterveellinen ole, mutta vähän vaikuttaa siltä, että Liberta kunnioittaa Dantea vähän liikaakin, haluaa tämän huomiota jne.

Kirjassa avataan seuraavaksi Narrin kortin kuvan symboliikkaa. En nyt lähde sitä avaamaan, mutta kirja vaikuttaa painottavan sitä, miten kortti symboloi uudelleensyntymistä. Tämäkin voisi päteä melkein mihin tahansa hahmoon, joka kehittyy, mutta kyllä tämä Libertaankin sopii. Hän on elänyt kauan aikaa pimennossa, ilman voimiaan mutta myös ilman muistojaan. Nyt hänen olisi aika "syntyä uudelleen" voimakkaampana.

Hauskana yksityiskohtana voisi vielä mainita, että myös Hyoukassa leikittiin tarot-symboliikan kanssa. Pussukka-kun sanoi Chitandan olevan Narri. Tässä kirjassa on vähän eri juttuja kun Hyoukan kirjassa. Siinä puhuttiin Narrin olevan myös spontaani seikkailija (+kininarimasu).

Danten Arcana-voima on Hallitsija. Kirja mainitsee seuraavia ominaisuuksia: tienraivaaja, johtaja, luova viisaus, palava halu toimia, uusi alku, seikkailumieli, isyys, auktoriteetti. Kuulostaa kieltämättä aika vahvasti Dantelta. Libertalle hän on jonkunlainen isähahmo. Vaikka hän nyt ei mikään pääjehu ole, hänellä vaikuttaisi jonkunverran olevan alaisia. Tässäkin on tuo uusi alku-aspekti vahvana. Tavallaanhan Dante pelastaessaan Libertan tarjosi hänelle uuden alun.


Tämän syvällisemmin en nyt näihin tarot-juttuihin mene. Kuvien symboleista saisi toki vaikka mitä irti, mutta tuntuu, ettei Arcana Famigliassakaan ihan niin syvälle mennä.

Täytyy vielä loppuun mainita, että Felicitan äiti Sumire tai "Mama" vaikuttaa hyvin mystiseltä hahmolta. Hänen suhteensa Novaan on myös kovin hämärä (hämärällä tavalla hämärä). Tuntuu, että hän vetelee salaa jostain naruista. Kaiken takana on nainen jne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti