Jinrui wa suitai shimashita oli todellakin mukava yllätys,
täysin omaa laatuaan sekä ulkoisesti että sisäisesti oleva animesarja. Siinä
oli ehkä jotain Madokamaista siinä mielessä, että se oli ulkonäöltään suloinen
pastelliväreineen, mutta sisällöltään välillä aika julmakin. Julmuudet olivat
kuitenkin lähinnä huumorimielisiä.
Sarjahan kertoo nimettömästä päähenkilöstä (tai Watashista),
joka toimii jonkunlaisena keijujen ja ihmisten välisenä kommunikaattorina
tulevaisuudessa, jossa ihmiskunta on taantunut. Se koostuu yleensä kahden
jakson arkeista, jotka liittyvät kyllä jollakin tavalla toisiinsa näin
jälkikäteen ajateltuna. Sarja on nimittäin heittänyt kronologisuudella
vesilintua, joka tekee jo alun perinkin absurdista sarjasta vielä hieman
sekavamman. Epäkronologisuus kuitenkin toimii, varsinkin se, että Watashin
menneisyydestä kerrottiin vasta viimeisissä jaksoissa. Yksittäisistä arkeista
kaikki olivat ihan hyviä. Vähiten taisin tykätä siitä time loop-arkista. Liekö
sitten syynä ollut se, että olen saanut yliannostuksen Endless Eightejä.
Lempparini oli ehkä doushinji-teollisuusarc tai sitten ihan viimeinen
koulujuttu.
Tämä lopun yanderetyttö oli aika ihanan kamala. |
Hahmoihin ei lopulta syntynyt kovin suurta tunnesidettä,
vaikka niistä kaikki olivat objektiivisesti katsottuna hyviä. Watashia on haukuttu
peräti vuoden parhaimmaksi animepäähenkilöksi. En nyt itse tätä menisi
allekirjoittamaan, vaikka hahmosta tykkäsinkin eikä hän ollut mikään ihan normaali päähenkilötyttö. Jos nyt yksi hahmo pitäisi valita, niin sanoisin
lempihahmokseni assistentin, vaikka en tiedä voiko pitää hahmosta, joka ei
koskaan puhu.
Toivon todella, että Jintaista tulisi toinen kausi. En
tiedä, onko alkuperäisteosta eli ranobeja miten paljon, ja kuinka suosituksi
sarja lopulta nousee. Ilmeisesti ensimmäinen Blu-Ray on myynyt alle 5 000
kappaletta, mikä ei ihan kauhean hyvältä kuulosta, muttei onneksi täysin
toivottomaltakaan.
Hyoukasta kirjoitinkin jo sen puolivälissä vähän. Yleinen
mielipide sarjasta on pysynyt aika samana. Se on ehkä näteintä tv-animaatiota,
jota olen katsonut, mutta sisällöltään aika yhdentekevä. Ihmissuhteet nousivat
sisällön vahvimmaksi puoleksi. En suuremmin hahmojen suhteisiin
kiinnittänyt huomiota ennen kuin viimeisissä jaksoissa. Seurustelukuviot tulivat
vähän puun takaa, luultavasti siksi että olen tässä lähiaikoina katsonut
enimmäkseen sarjoja, joissa tykätään kovasti toisista mutta pahemmin ei
asialle mitään tehdä. Yllätys oli kuitenkin iloinen, molemmat sarjassa
muodostuneet parit ovat söpöjä.
Aiheeseen liittyen: sarjan viimeinen kohtaus oli niin vahva,
että sitä on pakko erikseen hehkuttaa. Se loi vahvan tunnelman, johon
imeytyi täysin. Loppumusiikin pärähtäessä soimaan melkein säikähdin: oliko sarjassa
todella joskus ollut jotain pinnallisia mysteerinselvitysjuttuja, eikö se
ollutkaan aina ollut tällaista ihanaa ihmissuhdedraamaa? Viimeinen jakso muuten
ei ollut sen ihmeellisempi, mitä nyt Oreki viimein huomasi päässeensä siitä
minimisuorittamissuunnitelmastaan eroon – mikä on hyvä juttu.
Sanoinkuvaamattoman kaunista. |
Kokonaisuutena Hyouka ei kuitenkaan ollut mikään
mestariteos, muuten kuin visuaalisesti. Mysteereistä pidin eniten
kulttuurifestivaaliarkista, muut olivat aika tyhjänpäiväisiä. Sarja koostui
lähinnä keskusteluista, pahemmin toimintaa siinä ei ollut, ja sitä olisi tarvittu.
Tuskin tulee enää koskaan katsottua uudelleen koko sarjaa, mutta veikkaisin,
että kuvamateriaalia tullaan tulevaisuudessa käyttämään monissa AMV:issa.
Syyskaudesta kirjoittaessani epäilin vähän, jaksanko katsoa
Jormungandin ensimmäistä couria loppuun ennen uuden alkua. Lopulta katsoinkin
sen n. 8 jäljellä olevaa jaksoa parissa päivässä. En edes osaa tarkkaan sanoa,
mikä siinä oikein koukutti, mutta jokaisen jakson jälkeen tuntui siltä, että on
pakko katsoa seuraava. Ainakin pääsin viimein sisälle hahmojoukkoon ja rupesin
hahmottamaan kuka on kukakin ja millaisia piirteitä kelläkin oli. Aloin peräti
tykätä sivuhahmoista, varsinkin Lutzista. Myös Jonahista pidin heti alusta lähtien,
ja hänen kehityksensä seuraaminen on varmasti yksi sarjan parhaimpia puolia. Ja
sitten on tietysti myös suomalainen Valmet… Tämän seikan takia sarjan voikin
suomalaisena katsoa ihan vain kuriositeettina, vaikka eipä noita
Suomi-viittauksia paljon tässä merkinnässä mainittujen lisäksi ole.
Kyllä, tämä on enkkusubeista. |
Juonellinen puolikin meni sellaiseksi, että siitä jotain
jopa tajusi. Alussa jaksojen juonet menivät täysin ohi enkä jaksanut niihin
pahemmin keskittyäkään, mutta pitemmän päälle seuraaminen helpottui. Toiminta
toki on sarjassa pääosassa, eikä se onneksi ihan kehnoa ole. Toki tässä pätee
samat lait kuin monissa muissa toimintasarjoissa: vihollisia lakoaa kuin heinää,
mutta omista kukaan ei koskaan kuole, vaikka kuinka ampuisi.
Animaatiopuolella sen sijaan löytyikin yllättäviä puutteita.
Studio White Fox on tunnettu Katanagatarista sekä Steins;Gatesta, joissa molemmissa
on visuaalisesti hyvää jälkeä. Sen sijaan Jormungandista löytyi esimerkiksi
hyvin surkeaa tietokoneanimaatiota sekä kaikenlaisia epämuodostumia. Tämä on
vähän kummallista: sarja taisi kuitenkin ilmestyessään olla hyvin suosittu eikä
studiokaan ihan huonosta päästä ole, joten miksi ihmeessä tässä on lähdetty
säästölinjalle? No, onneksi animaation laatu ei koko ajan täysin surkeaa ole. Soundtrackin
on mukiinmenevä; varsinkin opening-biisi sekä Time to attack, tuttavallisemmin
Her name’s Koko iskevät. Opening-animaatiosta tykkäsin muutenkin todella
paljon.
Joshirakua en ole vielä voinut katsoa ihan loppuun asti,
kiitos gg:n. Kahdeksan jakson perusteella uskallan kuitenkin väittää, että
mitään suurta mielenmuutosta ei voi enää tapahtua. Sarjassa kun ei ole mitään
suurempaa juonta eikä hahmojakaan luultavasti tule pahemmin lisää, joten voin
ihan hyvällä omallatunnolla kertoa jo tässä vaiheessa lopulliset mietteeni
sarjasta.
Itse asiassa mikään ei ole muuttunut ensimmäisen
jakson jälkeen. Paitsi se, että hahmoihin on päässyt nyt tutustumaan ihan
kunnolla, ja niistä on alkanut pitää. Kigun kaksoispersoonallisuus viehättää
hahmoissa ehkä eniten, tosin Gankyoon pystyn samaistumaan parhaiten, lähinnä
silmälasipolitiikan takia. Muutkin hahmot ovat ihan hauskoja. Parasta on
kuitenkin se, miten he pelaavat yhteen. Mariin kiusaaminen on oma lempparini
heidän toimistaan.
Sarjahan on komedia, ja onnekseen sen vitsit osuvat minuun.
Toki välillä tulee kulttuurimuuri vastaan eikä kaikkia juttuja tajua, mutta
suurimman osan kyllä. Tyttöjen puhetta myös kannattaa kuunnella – kaikkia sanaleikkejä
ei luonnollisestikaan pysty kääntämään, mutta vaikka japania ei täydellisesti
osaisikaan, pystyy puheesta silti erottamaan, milloin sellaisesta on kyse.
Kuten aiemmin sanoin, olen jo tottunut Kooji Kumetan huumoriin, ja hänen muihin
sarjoihinsa verrattuna Joshiraku on ehkä se kaikista helpoiten lähestyttävä.
Tosin pidän siltikin enemmän SHAFT-häröilystä.
Siinäpä taisi olla oma panokseni kesäkauteen. Syksystä olen
napannut paljon enemmän sarjoja ja niitä tulen käsittelemään useammassa
merkinnässä. Ensi viikollahan ne jo alkavat, joten sen loppupuolella lisää
niistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti